مقدمه: آموزگاران، يكي از بزرگترين گروههای تشكیل دهنده كاربران حرفه ای صدا ميباشند و به واسطه شرايط شغلي خاصي كه دارند به میزان بیشتری در معرض ابتلا به اختلالات صدا قرار دارند به طوری كه مشكل در اين حیطه نه تنها بر كیفیت زندگي بلكه بر كیفیت شغلي آنها نیز موثر است.

روش ها: اين مطالعه از نوع توصیفي-تحلیلي و مقطعي ميباشد. شركت كنندگان در مطالعه حاضر، 30 نفر از معلمان زن مقطع ابتدايي شهر زاهدان بودند كه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. معیار ورود سابقه كار بالای 15 سال و داشتن رضايت بود. نمونه صوتي شامل كشیدن واكه / a/ به مدت 10 ثانیه و MPT از معلمان گرفته شد و در ادامه از آنها خواسته شد تا پرسشنامه شاخص كیفیت زندگي VRQOL كه شامل دو زير آزمون احساسي، اجتماعي و جسمي، عملكردی است را تكمیل نمايند. سپس نمونه صوتي توسط نرم افزار Praat تجزيه و تحلیل شد و مقادير پارامترهای آكوستیكي صدا مربوط به DSI محاسبه گرديد. در نهايت نمرات حاصل از ارزيابي آكوستیكي به همراه میانگین MPT و نمرات پرسشنامه VRQOL وارد نرم افزار spss نسخه 16 شد و با استفاده از آزمون ضريب همبستگي پیرسون مورد تجزيه و تحلیل آماری قرار گرفت.

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت 1396

نویسندگان: محمد صبور ، علی دهقان ، محمدعلی زارع ، نگار یوسفی



گفتار درمانی معلمان ,كیفیت ,كیفیت زندگي منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تکنولوژی Lkjhgfds شرکت EQS - صدور گواهینامه ایزو دانلود بازی های فوق فشرده کسب درآمد پلاس مشاوره تحصیلی