هدف: بطور طبیعي يک كودک عادی، گفتار و زبان را در يک محیطي غني از زبان برای برقراری ارتباط مي آموزد. با اين حال،كودكان كم شنوا مشكلاتي در يادگیری اين مهارت های زباني دارند. بنابراين، آموزش اين نوع مهارت ها در زمان طلائي و با رويكردی مناسب بسیار مهم به نظر مي رسد.

روش بررسی: در مطالعه كارآزمايي بالیني حاضر، 52 كودک كم شنوا در مقطع سني زير سه سال بر اساس اصل حق انتخاب مراجع در يک بازه زماني شش ماهه در دو گروه برای اين پژوهش انتخاب شدند. هدف از انجام اين پژوهش مداخله يک روش توانبخشي تلفیقي (شامل تمامي ابعاد زباني، رشدی، انگیزشي و موسیقیائي متناسب با الگوهای رشد طبیعي گفتار و زبان) و مقايسه آن با روشهای مرسوم و سنتي مي باشد. نمونه ها شامل كودكان با آسیب شنوايي شديد تا عمیق ميباشند كه همگي دوره های اولیه آموزش توانبخشي با سمعک را مي گذرانند. اين افراد در صورت عدم پاسخ مناسب به سمعک بعد از شش ماه دوره آموزشي بعنوان كانديد برای كاشت حلزون شنوائي در نظر گرفته مي شوند. آزمودني ها تحت آموزش دو رويكرد آموزشي متفاوت يكي روش تربیت شنوائي صرف 1 (AT) و ديگری روش شنوايي-كلامي مبتني بر بازی، ريتم و آهنگ 2 (AVPMT) مي باشند. همگي نمونه ها قبل و بعد از مداخله مورد ارزيابي واقع مي شوند. ابزار ارزيابي مورد استفاده در اين مطالعه "آزمون سنجش رشد نیوشا" ميباشد كه توسط اين آزمون سطح نمرات مهارت های زبان دريافتي و زبان بیاني اين دو گروه توسط روشهای آماری و با استفاده از نرمافزار spss نسخه 18 تجزيه و تحلیل آماری مي شوند.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان:حمید طیرانی نیك نژاد ، شهلا شریفی، محمد مهدي قاسمی


گفتار درمانی زبان ,شوند ,مهارت ,شنوا ,گفتار منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

استراتژی سئو سایت آموزشگاه ارایشگری تعمیرات آیفون تصویری در تهران 44532305 bbce Bia2Tv | دانلود فیلم ایرانی | دانلود فیلم ایرانی جدید نماوا کلیپ 10 بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. دین دین کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. ♪...دنیای زینب...♪